Het begon met Atkins… over koolhydraabeperkte diëten

Afgelopen week stond in de media groots te lezen dat het koolhydraatbeperkte dieet niet is wat het lijkt. Helemaal niet zo gezond, kennelijk. Maar wat blijkt? De meeste mensen verstaan onder een koolhydraatbeperkt dieet een dieet waarin helemaal geen koolhydraten zijn toegestaan.

Dat is niet wat een koolhydraatbeperkt of koolhydraatarm dieet inhoudt!

Om te snappen wanneer je wel op de juiste manier met een koolhydraatarm dieet af kunt vallen, moet je begrijpen wat koolhydraten zijn, hoe een koolhydraatarme levensstijl vorm heeft gekregen en hoe koolhydraatarme gerechten eigenlijk allesbepalend zijn.

Het is allemaal begonnen met Robert Coleman Atkins…

 

Het Atkins-dieet

Of het echt de allereerste keer was dat iemand met een koolhydraatarme gedachte op de proppen kwam, is moeilijk te achterhalen. Maar wel is met veel zekerheid te zeggen dat Robert Coleman Atkins – een Amerikaanse arts en cardioloog – als eerste de theorie van een koolhydraatarm voedingspatroon in kaart bracht en er een dieet omheen ontwikkelde. Het Atkins-dieet is met name in de jaren zeventig en tachtig van de vorige eeuw door veel mensen gebruikt om af te vallen.

Tegenwoordig is de theorie van Atkins weliswaar verouderd, maar wordt ze gebruikt als basis voor andere diëten.

Atkins koolhydraatbeperkt dieet

Wat dacht Atkins?

Dokter Atkins deed onderzoek naar mensen met overgewicht, hart- en vaatziekten, diabetes en te hoge bloeddruk. Hij onderzocht onder meer hun voedingspatroon en kwam tot de conclusie dat de meest ongezonde mensen niet zozeer teveel vet aten of teveel calorieën in het algemeen, maar dat het dieper zat.

De meeste ongezonde mensen aten teveel enkelvoudige (lees: snelle) koolhydraten. Deze koolhydraten maken het dat er te snel suiker wordt afgegeven, welke weer als vet wordt opgeslagen. Niet alleen zorgt dat ervoor dat de mensen in kwestie dikker werden, het zorgde ook voor een toename van hart- en vaatziekten en het verhoogde risico op cholesterolproblemen, te hoge bloeddruk en zelfs diabetes.

 

Het Atkins-dieetplan

En dus ontwikkelde Atkins zijn eigen dieetplan. Maaltijd voor maaltijd schreef hij (in eerste instantie zijn patiënten, maar later ook de kopers van zijn boek) voor wat ze wel en niet moesten eten. Weekmenu’s aangevuld met recepten zorgden ervoor dat heel veel mensen gewicht verloren. Blijvend gewicht kwijtraakten en niet meer aan het jojoën sloegen.

Het Atkins-dieet is als koolhydraatbeperkt dieet wereldwijd een succes gebleken. Vandaag de dag wordt nog veel theorie van een koolhydraatarm dieet teruggevoerd naar de theorieën die Robert Coleman Atkins ooit heeft bewezen en onder woorden bracht.

 

Verschil in koolhydraten

Het belangrijkste in het Atkins-dieet (en eigenlijk in elk koolhydraatarm dieet dat volgde) is dat er verschil is in koolhydraten. Je hebt de snelle (enkelvoudige) koolhydraten en de trage (complexe) koolhydraten.

De enkelvoudige koolhydraten moet je zien te vermijden. Het zijn koolhydraten die je vindt in fastfood, banketproducten (zoals taart en gebak), snoep, maar ook in pasta, brood en rijst. Ook aardappels worden in veel koolhydraatbeperkte diëten vermeden, omdat ze zetmelen bevatten die ook weer rijk zijn aan koolhydraten en eigenlijk weinig toevoegen aan je gezondheid.

Complexe koolhydraten daarentegen mag je wel gewoon eten. Het zijn de koolhydraten die langzaam hun energie (traag) afgeven en je dus gedurende de dag door helpen om te doen wat je moet doen. De complexe koolhydraten zijn vaak natuurlijk, maken je niet dik en worden keurig door het lichaam afgebroken.

Complexe koolhydraten zijn in een koolhydraatbeperkt dieet toegestaan. De “beperking” zit hem vooral in het vermijden van enkelvoudige koolhydraten.

 

Koolhydraatbeperkt, -arm en –loos

Het mag duidelijk zijn dat mensen met een koolhydraatarm dieet kunnen afvallen, maar dat veel mensen denken dat je helemaal geen koolhydraten meer mag eten. Koolhydraatloos eten is echter ongezond, want de meeste koolhydraten geven je een enorme hoeveelheid energie. Je hebt de energie uit voeding (en dus uit koolhydraten) nodig om de dag door te komen.

Koolhydraatarm en koolhydraatbeperkt laat dat beter zien. Je beperkt de inname van koolhydraten, door te zoeken naar alternatieven voor enkelvoudige koolhydraten. Je dieet is dus koolhydraatarm.

Een koolhydraatbeperkt dieet is echter niet altijd even makkelijk te volgen, omdat weinig mensen het echt snappen. Wie op internet naar recepten gaat zoeken, kan dan ook bedrogen uitkomen. Vaak onbedoeld worden er recepten koolhydraatbeperkt genoemd, terwijl ze dat niet zijn. Het beste is dan ook om hier kritisch naar te kijken en gebruik te maken van recepten op websites die hun sporen hebben verdiend of een koolhydraatarm kookboek aan te schaffen.

 

Alternatieven voor enkelvoudige koolhydraten

Als je dan op moet passen met het eten van enkelvoudige koolhydraten, wat mag je dan? De meeste mensen kiezen als alternatief voor complexe koolhydraten. Dat is het meest eenvoudig, want een goed koolhydraatbeperkt dieet schrijft je precies voor welke producten je daarvoor mag gebruiken. Het gaat doorgaans om vlees, vis, groenten, noten en zaden.

Maar ook eiwitrijke producten kunnen je prima helpen om af te vallen, gezonder te gaan leven en meer energie te krijgen. Het is niet gek dat eiwitrijke diëten heel dicht tegen koolhydraatbeperkte diëten aan liggen.

 

Tips voor het volgen van een goed koolhydraatbeperkt dieet

Wil jij op een gezonde manier beginnen aan een koolhydraatbeperkt dieet? Dan volgen hieronder nog enkele tips die je daarbij kunnen helpen:

  • Lees de theorie van Atkins goed door. Hoewel de meeste theorie en inzichten verouderd zijn, krijg je wel een heel goed beeld van hoe koolhydraten (de goede en de slechte) werken;
  • Zoek naar koolhydraatbeperkte recepten en probeer er gewoon eens enkele uit (overdrijf hierin niet, maaltijd voor maaltijd overgaan is genoeg);
  • Houd bij wat de effecten van je voedingspatroon zijn en doe meer van wat werkt en laat wat niet werkt voor wat het is;
  • Beweging is niet noodzakelijk binnen een koolhydraatbeperkt dieet (het idee is immers dat je afvalt door anders te gaan eten en drinken), maar beweging draagt wel degelijk bij aan het sneller verliezen van vet;
  • Raadpleeg je huisarts of diëtist als je extreem veel gewicht wil verliezen en veel af wil vallen;
  • Onthoud dat een koolhydraatbeperkt dieet geen koolhydraatloos dieet is en ga niet te weinig complexe koolhydraten eten.

 

Conclusie

In dit artikel heb je kunnen lezen dat veel mensen de fout maken door een koolhydraatbeperkt dieet te beschouwen als een koolhydraatloos dieet, waarbij je helemaal geen koolhydraten meer mag eten. Dat is niet waar. Het is juist ongezond om helemaal te stoppen met het eten en drinken van koolhydraten. Verleg wel de focus naar complexe koolhydraten en laat enkelvoudige koolhydraten voor wat ze zijn. Lees ook het Atkins-dieet goed door, om te begrijpen wat wordt verstaan onder een koolhydraatbeperkt dieet.

Honger hebben

Hongerhormoon Ghreline en afvallen

Ghreline is een hormoon dat wordt geproduceerd in de maag. De functie van dit hormoon, is om het lichaam te laten weten, dat het honger heeft en dat er dus moet worden gegeten.

Verschillende studies over de afgelopen jaren, hebben aangetoond dat dit hormoon uiterst belangrijk is in de ontwikkeling van overgewicht, daar het honger gevoel er voor zorgt dat men meer gaat eten.

Naast het feit dat het Ghreline hormoon het lichaam meer hongersignalen uit laat zenden, is het ook verantwoordelijk voor de verzameling van vetmassa in het buikgebied, wat wordt beschouwd als zeer kwalijk.

Buikvet wordt is over het algemeen het slechtst voor de gezondheid, daar het betekent dat alle organen worden bedekt in een laagje vet en er allerlei verschillende gezondheidsproblemen sneller zullen ontstaan.

Een aantal voorbeelden van gezondheidsproblemen die zijn gerelateerd aan buikvet zijn hoge bloeddruk en diabetes type 2. Door de locatie van het vet kan het ook zo zijn dat de lever in direct contact komt te staan, waardoor de werking verslechterd en er een verhoogde kans is op weerstand tegen insuline.

Insuline weerstand staat dan weer in directe relatie met allerlei andere gezondheidsproblemen, onder andere het metabolische syndroom, waarbij de stofwisseling dusdanig vertraagt dat het nog moeilijker wordt om af te vallen of een gezond gewicht vast te houden.

Betekenen deze ontdekkingen nu dat je meteen naar de apotheek moet gaan of online ergens ghreline moet zien te krijgen, om er voor te zorgen dat je op die manier wel af valt? Nee, zo makkelijk is het natuurlijk niet, maar verder onderzoek kan waarschijnlijk wel aantonen dat sommige mensen nou eenmaal meer moeite zullen hebben met afvallen, en dat deskundigen in die gevallen gerichte hulp moeten gaan bieden.

Verder is het ook belangrijk om deze hormoon onbalans in de gaten te houden, en bij een afval programma vooral ook de hormoonhuishouding goed in de gaten te houden. Dit kun je doen door een aantal tests uit te laten voeren op advies van je huisarts, zodat je zeker weet wat je niveaus zijn.

Naast de normale onderzoeken, zijn er ook een aantal diëten die je kunt volgen, en een aantal veranderingen die je makkelijk kunt inpassen in je leven, die er voor kunnen zorgen dat je hormoonhuishouding beter in balans komt en stabieler blijft.

Afvallen supplementen

Supplementen om af te vallen

Iedereen kan natuurlijk af en toe een steuntje in de rug gebruiken tijdens het afvallen, maar als je nou niet meteen naar een afslankpil wilt grijpen, is het misschien goed om te weten dat er gezondere mogelijkheden zijn, namelijk supplementen om af te vallen.

Deze supplementen bestaan over het algemeen uit vitamines, mineralen, vezels of andere essentiële voedingsstoffen die je kunnen helpen tijdens je dieet, door bijvoorbeeld de stofwisseling te stimuleren of het honger gevoel te stimuleren. Het grote verschil tussen deze supplementen en de zogenaamde afslankpillen, is dat ze bestaan uit dingen die je ook door en gebalanceerde voeding zou kunnen krijgen, maar in een sterkere, geconcentreerdere vorm, wat dus vaak zorgt voor een effectiever resultaat.

Een van de weinige supplementen om af te vallen, waarvan verschillende studies al hebben aangetoond dat het echt effectief helpt om overgewicht kwijt te raken, is omega 3.

GLM Omega 3 en Afvallen zijn de Perfecte Combinatie

Omega 3 vetzuren hebben natuurlijk op zich al verschillende voordelen voor je gezondheid, zoals het beschermen van je hart, mooiere huid, sterker haar en een beter geheugen, maar sinds kort is nu ook bekend geworden dat het omega 3 werkzaam is tijdens het afvallen.

Voor meer informatie over de voordelen van omega 3 kun je hier kijken en als je meer wilt lezen over de studies die naar de effecten van omega 3 zijn gedaan, en dan specifiek naar GLM kun je dat hier vinden. OmegaDaily GLM supplementen.

Nou is er een tijdje geleden een ontdekking gedaan tijdens het onderzoek naar Omega 3, namelijk dat de zogenaamde groene mosselen, ookwel GLM genoemd, een nog betere concentratie omega 3 kunnen leveren, waardoor supplementen met GLM dus nog effectiever zijn voor mensen die gezonder willen leven en bezig zijn met een dieet om af te vallen. Helaas is dit een vrij kostbaar supplement, maar als je een gewichtsplateau wilt doorbreken, of een keer een extra stimulans wilt gebruiken om op een gezonde en natuurlijke wijze hulp te krijgen om af te vallen, dan zou je zeker eens moeten kijken wat GLM voor je kan doen.

Groene Thee en Afvallen

Nou is het natuurlijk al wel langer bekend, dat groene thee afvallen kan helpen, en dat er behalve het feit dat er weinig calorieën in zitten, er allerlei andere voordelen aan zitten om groene thee te drinken in plaats van frisdranken.

Als je toch heel erg van frisdrank afhankelijk bent, zet dan eens een goede sterke pot groene thee en zoet die met Stevia, een natuurlijke zoetvervanger. Als je de thee dan af laat koelen en serveert met ijsblokjes, heb je eigenlijk je eigen gemaakte frisdrank, die ook nog eens goed is voor je gezondheid. Lees hier meer informatie over groene thee en afvallen.

Smaakmakers en Kruiden die Afvallen Stimuleren

Eigenlijk is het jammer dat maar zo weinig mensen niet meer kruiden en specerijen gebruiken om hun eten op smaak te brengen, en in plaats daarvan veel te veel naar het zout grijpen.

Kruiden zijn perfect om op een natuurlijke manier smaak te geven aan je eten en zo zout te vervangen, terwijl er veel specerijen zijn die een stimulerende werking hebben en je kunnen helpen met afvallen. Zo zijn bijvoorbeeld kaneel, gember, rode peper, chili en kurkuma een geweldige aanvulling op de lijst van natuurlijke supplementen om af te vallen, zonder dat je allerlei enge pillen moet gaan slikken of vervelende bijwerkingen krijgt.

Het is wel aan te raden altijd beetje bij beetje meer specerijen toe te voegen aan je eten, zodat je een goede smaak balans kan vinden voor je zelf.

Als je eigenlijk niet al teveel supplementen wilt gaan nemen, en je met een supplement al klaar wilt zijn, is het zeker aan te raden om een GLM omega 3 supplement te overwegen, maar zorg wel dat je er dan een kiest voor ultra hoge kwaliteit, zodat je een goede concentratie binnenkrijgt van de essentiële oliën.

Voedingsvezels

Voedingsvezels voor effectief gewichtsverlies

Voedingsvezels zijn vooral bekend vanwege hun anti-constipatie werking, maar kunnen ook worden gebruikt om effectief gewichtsverlies te bewerkstelligen. Voedingsvezels komen vooral voor in groentes, granen, peulvruchten en fruit, en zorgen ervoor dat het darmkanaal goed blijft werken.

Deze voedingsvezels hebben echter nog andere voordelen als je naar je gezondheid kijkt. Zo kunnen ze bijvoorbeeld het risico verlagen op diabetes, hart-en vaatziekten alswel het bevorderen van gewichtsverlies.

Een vezelrijk dieet zorgt voor gewichtsverlies, doordat er doorgaans minder calorieën opgenomen worden, terwijl je toch normale hoeveelheden voedsel binnen krijgt en geen honger voelt. De voedingsvezels gaan in feite het honger gevoel tegen zodat je niet in de verleiding komt om allerlei snacks te eten die je beter zou kunnen laten staan. Zodra je niet meer continue de honger voelt die doorgaans wordt geassocieerd met het volgen van een dieet, zul je al snel niet meer continue aan eten denken.

Vezelrijk voedsel moet vaak ook beter gekauwd worden, voordat men het door kan slikken. Dit betekent dat je automatisch langzamer gaat eten. Op zich zou dat niet zoveel uitmaken, maar zodra je langzamer gaat eten, zul je over het algemeen kleinere porties gaan eten, in vergelijking met mensen die heel snel hun eten naar binnen werken. Het geeft je ook de tijd om meer te genieten van je voedsel, dus je zult jezelf voldaner voelen.

De Werking Van Voedingsvezels Bij Het Afvallen

Een Zwitsers onderzoek heeft vastgesteld dat de consumptie van een vezelrijke maaltijd het hongergevoel meer vermindert dan het eten van maaltijden met weinig vezelrijke voeding. Er zijn veel verschillende manieren om meer vezels te eten, en je vindt ze vooral in natuurlijk voedsel.

Volgens het onderzoek is aangetoond dat de voedingsvezels beter vullen en het hongergevoel onder controle houdt, zoals dat ook gebeurt in natuurlijke eetlustremmers. De vezels zorgen ervoor dat het eten langzamer verteerd wordt, wat er ook weer voor zorgt dat we langer geen hongergevoelens zullen krijgen.

Als een makkelijk voorbeeldje kun je een bruine boterham, die vol zit met vezels, vergelijken met een witte boterham waar alle voedingsvezels zijn verwijderd. Als je de bruine boterham eet, zul je sneller en langer volzitten, terwijl je al vrij snel na het eten van een witte boterham, weer trek zult krijgen.

Volgens vele studies is het al bewezen, dat mensen die meer natuurlijke voedingsvezels in hun eetpatroon opnemen, doorgaans minder problemen hebben met hun gewicht. Het is dan ook belangrijk om vooral minder geprocesseerd eten te eten, en meer verse groentes en fruit om aan je benodigde voedingsvezels te komen.

Hoeveel Voedingsvezels Heb je Nodig Om Af te Vallen

Je zou in ieder geval tussen de 25 en 35 gram voedingsvezels moeten eten, die vooral voortkomen uit bladgroentes en andere verse groentes, om er voor te zorgen dat je spijsvertering goed blijft werken. Als je eventueel toch honger blijft houden, zou je extra vezels kunnen nemen in de vorm van een vetbinder die natuurlijke dieetvezels bevat en je zo effectief helpt het honger gevoel tegen te gaan.

Kettlebell

Hoe het trainen met je gewichten je kan helpen afvallen

Vooral vrouwen zijn vaak bang om te beginnen met het trainen met gewichten, vooral als afvallen hun hoofddoel is. Ze denken vaak dat het trainen met gewichten er juist voor zorgt dat ze zwaarder en steviger worden, maar dat is niet helemaal waar. Als je serieus wilt afvallen doe je er juist goed aan om niet alleen cardio oefeningen te doen, maar dit juist te combineren met oefeningen met gewichten.

Gewicht’s training zal je stofwisseling en vet verbranding juist verbeteren. Door te trainen met behulp van gewichten zal je lichaam leren effectiever en efficiënter om te gaan met je lichaamsvet en dus meer calorieën gaan verbranden. Je spiermassa zou je moeten zien als de motor van je lichaam. Zodra je spiermassa sterker wordt, zal die motor gedurende de hele dag meer calorieën gaan verbranden wat als gevolg heeft, dat je zelfs als je niet aan het trainen bent, toch slanker aan het worden bent.

Er is jarenlang gedacht dat cardio oefeningen het meest effectief waren om veel calorieën te verbranden. Nu zijn er echter steeds meer studies die aantonen dat een combinatie van het gebruik van gewichten en snelle bewegingen en veel hoger rendement geven. Dit betekent dus dat je sneller lichaamsvet kunt verbranden gedurende een langere periode als je ervoor zorgt dat je spieren sterker worden.

Dit betekent echter niet dat je continu in de sportschool aan de gewichten moet hangen. Je kan er bijvoorbeeld ook voor kiezen om thuis met behulp van speciale DVD’s iedere dag een half uurtje gewicht’s training te combineren met overwinningen die je hartslag versnellen. Op deze manier zorg je dat je niet alleen je conditie verbetert, maar ook dat je lichaam meer calorieën effectiever gaat verbranden gedurende de hele dag.

Het gevolg van interval gewichttraining is dat het makkelijker wordt om je overgewicht kwijt te raken, zeker als je het doet in combinatie met het verlagen van de dagelijkse hoeveelheid calorieën die je eet.

Dit is waarschijnlijk ook de reden dat kettlebell oefeningen zo snel populair aan het worden zijn vandaag de dag. Het trainen met de kettlebell is namelijk uiterst effectief op om je lichaam niet alleen in een betere vorm te krijgen, maar ook om je conditie te verbeteren en van je overgewicht af te raken. Wat je in feite doet tijdens deze oefeningen is het trainen van oude spieren in je lichaam. Hierdoor worden je spieren sterker, verbranden ze meer calorieën, en zal je lichaam slanker worden, zelfs op die plekken die vaak problemen veroorzaken, zoals je buik en heupen.

Bijkomend voordeel van deze oefeningen is dat je ze gemakkelijk thuis kan leren aan de hand van een speciaal trainingsprogramma dat je kunt volgen. Je kan er dus op ieder moment van de dag doen, zonder veel tijd en geld kwijt te zijn door naar de sportschool te gaan. Je kan er bijvoorbeeld voor kiezen om 30 min per dag, drie à vier keer per week te trainen, waardoor je een groot verschil zult zien in nog geen maand tijd.

De kettlebell oefeningen doe je over het algemeen een minuut of 90 seconden met hoge intensiteit waarnaar je een halve minuut rust neemt. Daarna ga je verder met de volgende oefening, en herhaal je de cyclus zodat je je hele lichaam hebt getraind. Zelfs al zou je het maar 20 minuten of een kwartiertje per dag doen, dan nog zul je een verbluffend resultaat zien in nog geen 30 dagen.

Als je dit speciale programma besteld, krijg je niet alleen de speciale kettlebell thuisgestuurd, maar ook een complete set DVD’s die je op een gespecialiseerde en leuke manier laten kennismaken met deze nieuwe rage op fitnessgebied, in combinatie met een plan om je lichaam te veranderen in een supervet verbranden.

Je krijgt de volle 100% garantie dat ook jij de resultaten zult behalen die je wilt met dit programma. Zoniet, dan kun je het gewoon terugsturen!