Voedingsvezels

Voedingsvezels voor effectief gewichtsverlies

Voedingsvezels zijn vooral bekend vanwege hun anti-constipatie werking, maar kunnen ook worden gebruikt om effectief gewichtsverlies te bewerkstelligen. Voedingsvezels komen vooral voor in groentes, granen, peulvruchten en fruit, en zorgen ervoor dat het darmkanaal goed blijft werken.

Deze voedingsvezels hebben echter nog andere voordelen als je naar je gezondheid kijkt. Zo kunnen ze bijvoorbeeld het risico verlagen op diabetes, hart-en vaatziekten alswel het bevorderen van gewichtsverlies.

Een vezelrijk dieet zorgt voor gewichtsverlies, doordat er doorgaans minder calorieën opgenomen worden, terwijl je toch normale hoeveelheden voedsel binnen krijgt en geen honger voelt. De voedingsvezels gaan in feite het honger gevoel tegen zodat je niet in de verleiding komt om allerlei snacks te eten die je beter zou kunnen laten staan. Zodra je niet meer continue de honger voelt die doorgaans wordt geassocieerd met het volgen van een dieet, zul je al snel niet meer continue aan eten denken.

Vezelrijk voedsel moet vaak ook beter gekauwd worden, voordat men het door kan slikken. Dit betekent dat je automatisch langzamer gaat eten. Op zich zou dat niet zoveel uitmaken, maar zodra je langzamer gaat eten, zul je over het algemeen kleinere porties gaan eten, in vergelijking met mensen die heel snel hun eten naar binnen werken. Het geeft je ook de tijd om meer te genieten van je voedsel, dus je zult jezelf voldaner voelen.

De Werking Van Voedingsvezels Bij Het Afvallen

Een Zwitsers onderzoek heeft vastgesteld dat de consumptie van een vezelrijke maaltijd het hongergevoel meer vermindert dan het eten van maaltijden met weinig vezelrijke voeding. Er zijn veel verschillende manieren om meer vezels te eten, en je vindt ze vooral in natuurlijk voedsel.

Volgens het onderzoek is aangetoond dat de voedingsvezels beter vullen en het hongergevoel onder controle houdt, zoals dat ook gebeurt in natuurlijke eetlustremmers. De vezels zorgen ervoor dat het eten langzamer verteerd wordt, wat er ook weer voor zorgt dat we langer geen hongergevoelens zullen krijgen.

Als een makkelijk voorbeeldje kun je een bruine boterham, die vol zit met vezels, vergelijken met een witte boterham waar alle voedingsvezels zijn verwijderd. Als je de bruine boterham eet, zul je sneller en langer volzitten, terwijl je al vrij snel na het eten van een witte boterham, weer trek zult krijgen.

Volgens vele studies is het al bewezen, dat mensen die meer natuurlijke voedingsvezels in hun eetpatroon opnemen, doorgaans minder problemen hebben met hun gewicht. Het is dan ook belangrijk om vooral minder geprocesseerd eten te eten, en meer verse groentes en fruit om aan je benodigde voedingsvezels te komen.

Hoeveel Voedingsvezels Heb je Nodig Om Af te Vallen

Je zou in ieder geval tussen de 25 en 35 gram voedingsvezels moeten eten, die vooral voortkomen uit bladgroentes en andere verse groentes, om er voor te zorgen dat je spijsvertering goed blijft werken. Als je eventueel toch honger blijft houden, zou je extra vezels kunnen nemen in de vorm van een vetbinder die natuurlijke dieetvezels bevat en je zo effectief helpt het honger gevoel tegen te gaan.

Start een gesprek

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *